PFA: Aktiemarkedet følger spændt Black Friday

Shoppedagen Black Friday byder på gode rabatter på alt fra amerikanske køleskabe med isterningemaskiner til 250 grams Marabou-chokolade. I USA er det en af årets helt store indkøbsdage, men de senere år har også europæerne og ikke mindst danskerne taget de gode tilbud til sig.

Og det er ikke kun forbrugerne i almindelighed, der holder øje med de gode tilbud – det gør aktiemarkedet også. For mange markerer Black Friday startskuddet på julehandlen og de seneste par måneder har der været en pæn acceleration i detailomsætningen i USA, som kan sætte yderligere skub i økonomien, hvis udviklingen fortsætter. Det fortæller seniorstrateg i PFA Rasmus Pilegaard.

Kunder vilde med rabatter

Han uddyber, at der er en tendens i USA til, at specielt den uge hvor, Black Friday falder, oplever stigende omsætning.

”Detailsalget stiger i takt med, at amerikanerne bliver rigere og varer gradvist bliver dyrere. Ugentlige data tilbage til 1996 viser, at omsætningen i gennemsnit er steget med knap 2,7 pct. på årsbasis, men i uge 47, hvor Black Friday normalt ligger, er omsætningen steget med lidt over 3,5 pct. Det er den uge på året, der i gennemsnit har vist den største fremgang i salget, og det tyder på, at en stigende andel af detailsalget koncentreres i ugen, hvor kunderne oplever skarpe rabatter,” siger Rasmus Pilegaard. 

Handel flyttes over på nettet

Men Black Friday er mere end blot en dag, hvor strøggader og indkøbscentre fyldes med ihærdige tilbudsjægere med flakkende blikke og lange indkøbslister. Dagen indskriver sig i et mønster, hvor mere og mere handel flyttes over på nettet, som også er oversvømmet med Black Friday-tilbud, og hvor det kan være nemmere at sammenligne priser. 

”Vi har set de senere år, at onlinehandel har flyttet markedsandele. Det gælder også for Black Friday, hvor tilbuddene ofte er tilgængelige både i butikkerne og på nettet. Der er sikkert mange, som ikke har lyst til at besøge et propfyldt indkøbscenter og i stedet finder det mere tillokkende at sidde hjemme på sofaen og købe fx julegaver online. På den måde undgår man også at holde en halv time i kø uden for et indkøbscenter bare for at få en parkeringsplads, som jeg selv gjorde sidste år,” siger Rasmus Pilegaard.

Slut-november og december god for aktier

Det er ikke kun de gode tilbud omkring Black Friday, man kan glæde sig over for tiden. I hvert fald ikke, hvis man har aktier og tror, at man lære af fortiden. Historisk er stemningen nemlig ofte god på aktiemarkederne de sidste seks uger af året, fortæller seniorstrategen.  

”Siden 1928 har det amerikanske aktieindeks S&P500 i 70 pct. af årene givet et positivt afkast i perioden fra Black Friday frem til nytår. Når vi kun ser på år, hvor aktiemarkedet - som nu – har været i et bullmarked, øges den andel til 75 pct. Gennemsnitsligt har amerikanske aktier givet et afkast på 1,4 pct. fra i dag og frem til årets afslutning, hvilket er bedre end de fleste andre sammenlignelige perioder,” siger Rasmus Pilegaard og tilføjer, at flere af de år, hvor aktiekurserne er faldet har været kendetegnet ved aftagende vækstindikatorer.

Lige nu peger de økonomiske aktivitetsindikatorer fra USA opad, ligesom der torsdag også er kommet overraskende gode tal for de europæiske indkøbschefers forventninger til fremtiden. Hvis den historik holder, så ser det godt ud for aktieinvestorerne resten af året, vurderer seniorstrategen.