Ny måling: Tilfredsheden blandt PFA’s kunder er i top
PFA har de mest tilfredse privatkunder blandt de kommercielle pensionsselskaber. Det viser EPSI’s årlige måling, som tager temperaturen på tilfredsheden blandt de danske pensionskunder.
Topplaceringen skyldes især, at kunderne oplever en god rådgivning, når de er i kontakt med PFA.
”PFA holder igen i år et flot niveau. Deres kunder er især tilfredse, når de rådgiver om at forebygge sygdom og overgang til seniorlivet. Det virker godt for dem,” siger Sofie Breum, der er Country Manager, EPSI Rating Danmark.
Det er andet år i træk, at PFA topper kundetilfredshedsmålingen blandt de kommercielle pensionsselskaber:
”Vi er som pensionsselskab sat i verden for at servicere og rådgive vores kunder, så de er tilfredse og trygge og oplever økonomisk tryghed. Derfor betyder det rigtig meget for os, at studiet viser, at vi har tilfredse kunder, og det betyder særligt meget i en situation, hvor vi oplever stor tilgang af nye kunder til vores kundefællesskab,” siger Camilla Holm, koncerndirektør for det kommercielle område i PFA.
Sundhed og seniorliv
Udover en stærk rådgivning, bliver det også fremhævet, at PFA er dygtige til at rådgive kunderne omkring sundhed og det gode seniorliv. PFA ligger 3 procentpoint højere end gennemsnittet branchen, når der spørges til kvaliteten af rådgivningen. Herudover viser undersøgelsen også, at kunderne viser en større tilfredshed, når de har været i kontakt med PFA.
”Sundhed og det gode seniorliv er sammen med økonomisk tryghed og samfundsansvar søjlerne i vores strategi, fordi det er det, som betyder mest for vores kunder. Vi går på arbejde hver dag for at hjælpe vores kunder med at sikre dem et godt seniorliv og at forebygge sygdom eller hjælpe, hvis uheldet er ude, og de bliver syge. Derfor er vi særligt stolte af, at undersøgelsen netop fremhæver, at vi er dygtige til at rådgive vores kunder,” siger Camilla Holm.
PFA scorer over branchegennemsnittet i alle undersøgelsens elementer bortset fra ét, som er ”Leverer et godt afkast i forhold til risiko”. Det til trods for, at PFA i standardprofilen C15, hvilket vil sige middel risiko med 15 år til pension, som normalt bruges til sammenligninger på tværs af branchen, har leveret det bedste afkast blandt de kommercielle selskaber over de seneste tre år.
”Det er selvfølgelig først og fremmest vigtigt, at PFA’s kunder får gode afkast, som giver dem økonomisk tryghed. Men undersøgelsen viser også, at vi skal blive bedre til at fortælle vores kunder, om den værdi vi skaber, når vi forvalter vores kunders pensionsopsparing. Så det vil vi have fortsat fokus på i vores dialog med kunderne. I det hele taget glæder vi os til at dykke ned i dette nye studie og bruge det til at levere endnu bedre kundeoplevelser til vores 1,3 mio. kunder,” siger Camilla Holm.
Det viser undersøgelsen
- PFA’s samlede kundetilfredshed ligger på 67,5, mens niveauet for branchen er 65,4.
- 39 % af kunderne har oplevet rådgivning om overgangen til seniorlivet. Dermed ligger PFA 8 procentpoint højere end niveauet for branchen, der ligger på 31 %.
- PFA scorer højere end branchen på en lang række parametre. Blandt andet på, at rådgivningen er af høj kvalitet, at det er nemt at være kunde i PFA og at kunderne føler sig værdsat.
- 46 % svarer, at PFA har gode investeringsløsninger, der passer til deres behov. Dermed ligger PFA 3 procentpoint over gennemsnittet for branchen.
- Den proaktive rådgivning i PFA fungerer godt og har stor betydning for kundernes tilfredshed.
- De kunder, som PFA har været i kontakt med stiger i tilfredshed.
- 46 % af PFAs kunder ved, hvordan deres pensionsmidler er investeret. Det er 5 procentpoint højere end i branchen.
- PFA er blevet bedre til at kommunikere om sit arbejde med bæredygtighed og ligger her 2,7 procentpoint højere end branchens gennemsnit.
Fakta: Sådan er EPSI-målingen lavet
- Studiet består af 2.003 interview. Målgruppen består af personer, der bor i Danmark og er 18-75 år gamle og er kunder i et pensionsselskab.
- Undersøgelsen er lavet i perioden 2. april til og med 17. april 2024.